تحقیق رشته حقوق
عنوان تحقیق: بیع
تعداد صفحات: 50 صفحه
فرمت فایل: PDF
ادامه مطلب:
چکیده
مقدمه
آشنایی با مفهوم حقوقی تعلیق مجازات
تعریف تعلیق مجازات
فلسفه تعلیق مجازات
ویژگیهای تعلیق مجازات
تاریخچه تعلیق مجازات در حقوق ایران
ماهیت حقوقی تعلیق (بررسی تفاوت تعلیق با برائت، عفو، آزادی مشروط)
انواع تعلیق مجازات
شرایط تعلیق مجازات در حقوق جزای معاصر ایران
شروط راجع به طبیعت مجازات
شروط راجع به گذشته شخص محکوم
شروط راجع به آینده محکوم علیه
شروط راجع به جرایم ارتکابی
شرایط تعلیق اجرای مجازات براساس قانون جدید
تعهدات محکوم علیه در تعلیق مراقبتی
تعهدات مثبت
تعهدات منفی
وظایف دادگاه تعلیق کننده مجازات
آثار تعلیق
آثار تعلیق نسبت به محکوم علیه
آثار تعلیق نسبت به مراجع دادگستری
حالات لغو حکم تعلیق
الف) لغو حکم تعلیق به علت ارتکاب جرم جدید
ب) لغو حکم تعلیق به علت کشف سابقه محکومیت مؤثر کیفری
ج) افزایش مدت تعلیق
د) لغو حکم تعلیق به علت ارتکاب جرائم عمدی متعدد
هـ) الزام دادگاه به اعلام و تفهیم آثار عدم تبعیت از دستورات به محکوم علیه
رویه قضایی ایران و تعلیق مجازات
نتیجه گیری و پیشنهاد
فهرست منابع
قوانین و مقررات
بیع همانند «شراء» از اضداد است و در خرید و فروش هر دو به کار می رود ولی بر اثر کثرت استعمال «بیع» فروش کالا و «شراء» خرید آن را به ذهن متبادر می سازد. تجارت را نیز به «بیع و شراء» معنی کرده اند اما از آنجا که در متنهای مختلف لفظ تجارت به معنای مبادلة مال با هدف کسب سود به کار رفته و در تلقی عرف هم تجارت منحصر به بیع نیست می توان گفت که از باب غلبه و کثرت مصادیق بیع در معاملات تجاری این مفهوم برای تجارت تصور شده است.
رونق مبادلات بازرگانی سبب پیدایش حقوق تجارت عرفی نسبتا پیشرفته و تداول بسیاری از عقود (قراردادها) شد که هم اینک نیز مرسوم است مانند شرکت حواله مضاربه مزارعه مساقات عطیه و قرض که اسلام برخی از انواع آن را مانند بعضی از اقسام بیع به علت ربا یا غرر و غیره نهی کرد.
می توان گفت که برخورد اسلام با حقوق خصوصی عهد جاهلیت عرب به طور عام و حقوق تجارت به صورت خاص از خصیصة دوگانة «امضاء» مقررات مرسوم به عنوان اصل و «هدایتگری » و جرح و تعدیل مقررات عرفی حکایت دارد.
باطل اعلام کردن بعضی از اقسام بیع که در زمان جاهلیت مرسوم بوده مانند «بیع الحصاة» که پس از تعیین ثمن مبیع را با پرتاب کردن ریگ به سوی تعدادی کالا مشخص می کردند یا روا ندانستن «نجش » که زیاد کردن قیمت متاع است توسط شخص ثالث به عنوان خریدار نه به منظور انجام دادن معامله بلکه صرفا برای بالا بردن قیمت کالا تا مشتری فریب خورد و کالا را با قیمت بیشتر بخرد و نیز اعلام بطلان بعضی از شروط ضمن عقد به دلیل عدم مشروعیت مانند شرط پرداخت مبلغی بیش از مقدار قرض توسط قرض گیرنده در عقد قرض یا این شرط که در صورت ازدواج مجدد مرد زن خودبه خود به صورت شرط نتیجه مطلقه شود و همچنین شروطی که صحت و بطلان آنها محل بحث است مانند شرط ضمان در عاریه و نیز تأیید قراردادهایی مانند بیع ضمان اجاره و ... نمونه های روشنی از این برخورد دوگانة اسلام است .